دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

پاسداشت فرهنگی

پرواز بی‌پایان 290کبوتر خونین‌بال بر فراز خلیج‌فارس

پرواز بی‌پایان 290کبوتر خونین‌بال بر فراز خلیج‌فارس

ملت ایران از زمان پیروزی انقلاب تاکنون هیچ گاه سرسازش با آمریکا نداشته و آن کشور در طول بیش از چهار دهه با روش‌های مختلف از ماجرای حمله به صحرای طبس تا به راه‌انداختن جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، حمایت و تجهیز وتقویت گروه‌های تروریستی و منافقین، حمله به نفتکش‌ها و سکوهای نفتی، انهدام هواپیمای مسافربری بر روی آب‌های خلیج‌فارس، ترور دانشمندان هسته‌ای تا شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نقش داشته است و مردم ایران هرگز این جنایت‌ها را از یاد نمی‌برند.

تیرماه سال ۶۷ برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی؛ درچنین روزهایی که کشورمان در جبهه اصلی با دشمن درجنگ هشت ساله تحمیلی به پیروزی‌های بزرگ دست یافته بود ومی‌رفت که صدام و ۳۶ کشور جنایت‌کار را برای همیشه رسوا کند با دستور رییس جمهور آمریکا دستور قتل صدها مسافر را درحالی‌که با هزاران امید عازم سفر دبی بودند، در آسمان خلیج‌فارس با شلیک ۲ گلوله از ناو آمریکایی "وینسنس" صادر شد و برای همیشه این ننگ بر پیشتانی دشمنان انسانیت باقی ماند.

روز ۱۲ تیرماه ۶۷ نه تنها برای ملت ایران بلکه برای تمام انسان‌های با وجدان و بیداردل، روز فراموش نشدنی است چرا که کشوری که هفت هزار کیلومتر از ایران دور بود به خلیج‌فارس آمد و تمام قوای خود را برای ازبین بردن مردم ایران به کار گرفته  بود.

درجریان این جنایت ضدبشری و آشکار آمریکا که علاوه بر مسافران ایرانی، مسافرانی از کشورهای هندوستان، پاکستان، دبی، امارات و یوگسلاوی و ایتالیا حضور داشتند ، به همراه مسافران ایرانی مظلومانه و بدون هیچ جرم وگناهی در آتش سوختند و پیکر ۱۰۰ نفر از این شهدا هیچ‌گاه پیدا نشد و به قعر دریا افتادند.

هدایت پرواز ۶۵۵ سال ۶۷ نیز برعهده کاپیتان شهید محسن رضائیان بود که همراه با خدمه خود در این پرواز به شهادت رسیدند؛کاپیتانی ۳۸ ساله‌ و پدر سه فرزند(دوتا دختر و یک پسر) که تجربه هفت هزار ساعت پرواز موفق را در کارنامه‌اش داشت و آن روز هم هدایت این پرواز به مقصد دوبی را به عهده گرفته بود، اما سرنوشت او هم با سرنوشت بقیه سرنشینان هواپیما گره خورد و برای همیشه نامش جزو قربانیان یکی از بزرگترین‌ جنایت‌های هواپیمایی در دنیا در تاریخ ایران ماندگار شد اما هیچ گاه پیکرش پیدا نشد. 

در مجموع ۲۵۴ مسافر این پرواز ایرانی، ۱۳ مسافر تبعه امارات متحده عربی، ۱۰ مسافر هندی، ۶ مسافر اهل یوگسلاوی، ۶ مسافر پاکستانی و یک مسافر ایتالیایی و ۱۶ خدمه، مسافران خوبین‌بال پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر بودند که مظلومانه تکه تکه شدند.

لطفاً چنانچه تمایل به شرکت در برنامه گل افشانی محل ساقط شدن هواپیمای ایرباس دارید، ضمن اطلاع رسانی به دوستانتان در فرم زیر ثبت نام بفرمائید
https://hormozgan.ac.ir/home/index/13/32/1817
برنامه دوشنبه دوازدهم تیر از محل اسکله شهید حقانی شروع خواهد شد.

1
بازدید امروز: 2    بازدید کل: 843